Ce inseamnă un stil de viață sănătos?

19.02.2016

Înainte să definim stilul de viață sănătos, să vedem ce înseamnă conceptul de sănătate. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) definește ca fiind sănătatea  o stare de echilibru fizic, psihic și social. Mai pe scurt, să ne îngrijim trupul, să ne gestionăm gândurile într-un mod benefic pentru noi și să avem cât mai multe cercuri sociale. Cei de la OMS afirmă că și persoanele care au cercuri sociale extinse, suferă mai puțin de boli.

 

Legat de această definiție, trebuie să înțelegem că a fi sănătos, nu înseamnă doar a fi lipsit de boli și de durere. Multe boli grave sunt cunoscute tocmai în urma unor analize de rutină fără a avea ca simptom durerea.   

 

Acum să definim ce reprezintă și ce presupune un stil de viață sănătos. Ca definiție ar suna cam așa: „Un stil de viață sănătos reprezintă totalitatea comportamentelor și deciziilor care influențează în sens pozitiv starea de sănătate”.

 

Când ne cândim la comportament, ne referim la obicei și ca să avem obiceiuri pozitive, trebuie să luăm decizii pozitive. Toate acțiunile noastre pornesc de la deciziile pe care le luăm.

 

Soluția ideală ar fi ca părinții să-și educe copiii să aibă un stil de viață sănătos. Ei obișnuindu-se să ia decizii pozitive de la vârste fragede, le vor lua și odată cu înaintarea în vârstă. De asemenea și societatea are un rol foarte important. Investiția în educația sanitară ar trebui să fie obligatorie pentru că reprezintă o necesitate la ora actuală având în vedere că până acum nu s-a oferit o foarte mare atenție acestui aspect.

 

Dar ce se va întâmpla cu persoanele care nu au avut o educație bună în acest sens?

 

Atât timp cât ele doresc să își mențină starea de sănătate sau să și-o dobândească, trebuie să facă sacrificii. Acesta ar fi cuvântul cheie. Vestea prostă este că nu va fi o lupta ușoară. Atunci când vrem să schimbăm ceva în viața noastră, întâlnim des starea de iritare, incomoditate sau uneori irascibilitate. Vestea bună este că doar la începutul implementării unui obicei pozitiv vom avea aceste stări. Unei persoane îi va lua cel puțin 30 de zile să își implementeze un nou obicei. De exemplu, în fiecare zi, să bea 2 litri de apă. După cel puțin 30 de zile, persoana respectivă deja va fi familiarizată cu acest obicei.

 

Ca să putem face aceste sacrificii, trebuie să știm foarte bine motivul pentru care vrem să ne schimbăm stilul de viață și de asemenea să avem și o dorință arzătoară pentru a o face.

 

Nimeni nu știe cât va trăi, dar e foarte important ca zilele pe care le mai avem să fie de calitate. Nu spun că nu e bine să ne dorim să trăim mai mult, spun că nu este de ajuns să ne dorim doar acest lucru.

 

O persoană poate muri oricând din orice altă cauză care nu ține de stilul de viață pe care-l avea. Scopul ar trebui să fie acela de a ne simți sănătoși din punct de vedere fizic, psihic și social  indiferent de cât vom trăi.

 

Dintre o persoană sănătoasă care a trăit 65 de ani și o persoană bolnavă care a trăit 80 de ani, cine este în câștig? Dacă stăm bine și ne gândim, persoana care a trăit 65 de ani nu a fost chinuită de boli precum cea de 80 de ani. Deci, a trăit mai bine, la nivelul la care trebuia, însă cealaltă persoană mai mult a întâmpinat greutăți.

 

Într-un fel sau altul trebuie să ne gândim și la familiile noastre să nu le împovărăm cu problemele noastre. După cum observăm, există mai multe motive pentru care ar trebui să ne gândim la sănătatea noastră.

 

Acum te întreb. Ce îți dorești mai mult? Să trăiești mai mult timp sau să trăiești un timp de calitate? Bineînțeles, mai este și a treia variantă, să trăiești mult timp și de calitate, dar viața longevivă nu poate fi influențată de noi. Nu noi alegem cât să trăim, ci doar cum să trăim.

 

Primul pas spre schimbarea stilului de viață este documentarea. Dacă dorim să fim mai sănătoși, trebuie să știm ce trebuie să facem pentru a fi mai sănătoși. Unele dintre cele mai importante ramuri ale stilului de viață sunt: alimentația, efortul fizic, poluarea, cercurile sociale din care facem parte (anturajul) și gestionarea gândurilor. Dacă știm ce trebuie să facem pentru a ne alimenta sănătos, pentru a depune un efort fizic corect sau pentru a ne gestiona gândurile într-un mod pozitiv, vom ști și cum să acționăm.